söndag 10 juni 2012

Första veckan


Den första veckan i Umeå har gått så snabbt! Nu har jag äntligen mera tid, så jag kan skriva någonting jag har gjort under den här veckan.

Jag har jobbat på K-Rauta under fyra dagar, och efter den första dagen allt har gått så bra – jag har blivit van med allt. Med språket jag tycker att det har blivit lättare för mig varje dag att förstå vad man säger, så jag är säkert jag ska lära mig bättre svenska med tiden. Jag har tagit en buss till jobbet varje dag – det tar nästan en timme att åka till jobbet eftersom K-Rauta ligger på Umedalen, området som finns tio kilometer från Ålidhem. Jag måste byta bussen i Vasaplan, så därför tar det lite längre att komma fram.



På lördag tog vi en buss till centrum, och shoppade lite. Vi åt på en asiatisk restaurang, sedan vi bara gick runt att se hur staden ser ut. Jag tycker att Umeå är en vacker stad och det finns många jättebra affärer där man kan köpa kläder, till exempel.








I går fick vi också alla möblerna för bostaden – vi egentligen har en säng där vi kan sova, vad bra!!  Tidigare kallade vi våra vardagsrum en dansstudio eftersom det fanns ingenting där när vi kom till Umeå. Bostaden ser ut så bra nu!






2 kommentarer:

  1. Hej Annika och Tiina! Kul att höra om livet i Umeå. Jag heter Maria och jobbar som informatör i Svenska nu. Jag ska lägga ert blogg som en nyhet i vårt hemsida och på Hanaholmens Facebook. Ni skriver jättebra svenska förresten.

    Ha det kul nu, fastän månaden är nästan slut!

    Mvh, Maria, Svenska nu

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Tack för feedback, det har verkligen varit jätteroligt att stanna i Umeå! :)

    Tiina

    SvaraRadera